reklama

Čeština vs. slovenština

Před časem jsem řešil, že české děti přestávají rozumět slovenštině. Při zpětném pohledu se musím trochu kát. Myslel jsem, že se mě to ani náhodou netýká. Vycházel jsem z toho, že nejsem dítě, mám slovenské přátele a chodím s příjemnou Slovenkou.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (52)

Na začátku týdne jsem si pročítal články na pravda.sk. Tam mě zaujal titulek, který hlásal: „Deviataci ovládajú lepšie slovenčinu“.
Asi dvě minuty jsem přemýšlel proč někdo dělá průzkum mezi devianty o tom, jestli rozumí textu. Neberte to jako trapnou snahu o humor. Tenhle zkrat v mém mozku opravdu nastal. Až z kontextu jsem pochopil, že jde o žáky devátých tříd a ne pochybné existence. Bylo mně trapně, ale na druhou stranu jsem se smál – sám sobě.
Událost jsem rozebíral v okruhu „zahraničních“ přátel a shodli jsme se na tom, že některá slova jsou při konfrontaci velice legrační. Nemluvím teď o vyjetých slovních hrátkách „drevokocůr“ nebo „terénkoza“.
Myslím tím slova, která se v některém jazyce nevyskytují a jejich tvar v druhém jazyce může vypadat komičně, humor můžou vyvolávat slova znějící stejně, ale mající jiný význam atd.
Krásným příkladem takové inter-komičnosti je např. ťava. Ve slovenštině je ženského rodu a nikdo z mých přátel netušil jak se označuje samec. Naopak v češtině máme velblouda, od nějž se odvozuje další pojmenování.
Máme tak:
1. velbloudice ~ velbloudic- ~ velbloudicemi ~ velbloudici ~ velbloudicí ~ velbloudicích ~ velbloudicím
2. velbloudě ~ velblouďat ~ velblouďata ~ velblouďatech ~ velblouďatům ~ velblouďaty

Když jsem tyhle fajnovosti ukazoval přátelům a dokazoval jim existenci slov pomocí wordu, tak si mysleli, že si z nich dělám "dobrý den". Podezírali mě z toho, že jsem je jednoduše přidal do slovníků.
Po této zkušenosti jsem se rozhodl přidat na blog rubriku „Slovní (d)efekt“, do kterého budu přidávat nejzajímavější úlety české a snad i slovenské slovní zásoby.

Vám dávám domácí úkol. Zjistit, jak se řekně samec a děcko od ťavy. A nezkoušejte formy jako ťavák a ťaviatko...

Vladislav Bureš

Vladislav Bureš

Bloger 
  • Počet článkov:  62
  •  | 
  • Páči sa:  0x

...je známý jako lenivý student fakulty multimediálních komunikací ve Zlíně. V oboru marketingu působím jako občasný textař - s vážnými sklony k charitativní činnosti. Mojí vášní i prokletím je reklama - bestie jedna. Zoznam autorových rubrík:  ČeskoReklama atd.Slovní (d)efektZ pivniceSúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu